Zdrowy sen

Sen to jedna z podstawowych biologicznych potrzeb człowieka. Gdy zostaje zaburzona, odporność organizmu wyraźnie zmniejsza się, spada koncentracja, rośnie apatia i ogólna drażliwość. Brak snu może przyczyniać się więc do powstawania stanów depresyjnych i innych zaburzeń na tle psychicznym. Co więc robić, by lepiej spać?

Dobra jakość snu

W pierwszej kolejności należy zadbać o prawidłową higienę snu. Wskazane jest, aby kłaść się mniej więcej o stałych porach, a co za tym idzie prowadzić w miarę regularny tryb życia. Badania potwierdzają, że dobry sen trwa od 7 do 9 godzin. Pomieszczenie, w którym śpimy powinno być zaciemnione, dobrze przewietrzone i ciche. Bardzo ważne jest, aby minimum dwie godziny przed snem nie korzystać z urządzeń emitujących niebieskie światło: laptopa, tabletu, telewizora i oczywiście smartfona, w towarzystwie którego wiele osób zasypia… Tego typu urządzenia i światło przez nie emitowane pobudzają szyszynkę w mózgu, hamują uwalnianie melatoniny i zaburzają sen. Reasumując, przed snem należy się odprężyć i wyciszyć, przygotować organizm na nadchodzący odpoczynek. Kąpiel, dobra książka czy relaksacyjna muzyka są w tym przypadku jak najbardziej wskazane.

Lekkostrawana dieta przed snem

Warto też pamiętać, że sypialnia i nasze łózko nie są dobrym miejscem do spożywania posiłków czy odpisywania na maile. A jeśli jesteśmy już przy posiłku, kolację, najlepiej lekkostrawaną, zjedzmy minimum dwie godziny przed snem, po to, by organizm miał czas ją strawić. Aby lepiej spać, eliminujemy też wieczorem mocną kawę, herbatę, alkohol i słodkie przekąski.

Tabletka na sen?

Wiele osób nie radząc sobie z zaburzeniami snu, sięga na własną rękę po leki nasenne. Ich regularne stosowanie sprawia, że organizm przyzwyczaja się do ich obecności, wytwarza na nie tolerancję, która staje się jest niczym innym, jak uzależnieniem.

Dlatego, w przypadku bezsenności lub zaburzeń snu, które utrudniają codzienne funkcjonowanie, warto w pierwszej kolejności skonsultować się ze specjalistą.