Słońce a samopoczucie

Udowodniono, że odpowiednie korzystanie z dobrodziejstw słońca sprawia, że nasze samopoczucie zdecydowanie poprawia się. W trakcie słonecznych dni mamy lepszy humor, rzadziej się stresujemy, a w rezultacie jesteśmy mniej podatni na depresję. Dlaczego tak się dzieje? Słońce sprawia, że w naszym organizmie wydziela się witamina D, a ta znacząco wpływa na poziom serotoniny (hormon szczęścia), która jest odpowiedzialna za nasz nastrój.

Jak ma się słońce do depresji? Badania wskazują, że zwiększona produkcja witaminy D, wydzielana podczas ekspozycji słonecznej, chroni, a nawet pomaga w walce ze stanami depresyjnymi, zwłaszcza tymi, które spowodowane są zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi. Lekarze mówią wówczas o tzw. depresji sezonowej - SAD (Seasonal Affective Disorder). Najczęściej SAD występuje jesienią i zimą. Dlaczego tak się dzieje? Gdy brak słońca, zmniejsza się poziom serotoniny, a wytwarzana jest melatonina - hormon snu. W rezultacie stajemy się bardziej ospali, mamy mniej energii, a tym samym jesteśmy bardziej podatni na gorsze samopoczucie i stany depresyjne.

Naturalny sposób na dobre samopoczucie

Przebywanie na słońcu może powodować produkcję i uwalnianie beta-endorfin, które mają korzystny wpływ na nasze samopoczucie. Stan, jaki wtedy odczuwamy można porównać do momentu, kiedy uprawiamy sport. Podczas wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny, które redukują stres i poprawiają nasz nastrój.

Wpływ słońca na relacje

Latem, kiedy dni są długie, możemy dużo łatwiej realizować nasze pasje i zainteresowania. Więcej czasu spędzamy podczas aktywności na świeżym powietrzu, w otoczeniu znajomych i bliskich. Mamy czas na budowanie i utrzymywanie relacji. Kontakty z osobami, które lubimy wpływają pozytywnie na nasz dobry nastrój. Warto zatem wykorzystać urlop właśnie latem, aby móc czerpać korzyści płynące ze słonecznych, dłuższych dni, a tym samym w naturalny sposób zadbać o swoje dobre samopoczucie.

Z uwagi na zagrożenie wynikające z nadmiaru promieniowania UV, podczas ekspozycji słoneczniej nie należy zapominać o odpowiedniej ochronie przeciwsłonecznej.

* Powyższa porada jest sugestią i nie zastępuje wizyty u specjalisty. W przypadku problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.