W sidłach nikotyny

W SIDŁACH NIKOTYNY

W Światowym Dniu Rzucania Palenia Tytoniu (przypadającym w 3. czwartek listopada), przybliżamy uzależnienie, które z jednej strony jest bardzo szkodliwe dla człowieka, a z drugiej – trudne do pokonania.

ODSTAWIAM – I CO DALEJ?


papierosy2Stawiamy sobie graniczną datę – „Od poniedziałku rzucam palenie”. Mamy szczere chęci, finansową i zdrowotną motywację, wydawałoby się, że to wystarczy. Nie do końca. Nasz organizm tej motywacji zdaje się nie rozumieć i lekceważy naszą silną wolę. Przestajemy palić, nie dostarczamy organizmowi nikotyny i... mierzymy się z objawami fizycznymi oraz psychicznymi. Pierwszym z nich może być ból głowy i zatok. Drugim - wzmożony kaszel, który jednocześnie jest oznaką tego, że płuca rozpoczęły proces oczyszczania ze szkodliwych substancji. Naturalną reakcją jest też spowolniony metabolizm - papierosy wpływają bowiem na perystaltykę jelit, więc ich odstawienie może skutkować zaparciami. A to nie koniec objawów. Nałogowy palacz, który przestał dostarczać organizmowi nikotyny, musi liczyć się z tym, że stanie się... nieznośny dla otoczenia. I dla siebie. Pobudzenie, rozdrażnienie, stany lękowe oraz problemy z koncentracją - na tego typu dolegliwości uskarża się ok. 60% osób rzucających palenie. Objawy mogą utrzymywać się około dwóch tygodni, do miesiąca, ale prawdą jest, że każdy organizm inaczej radzi sobie z okresem abstynencji. Wiele zależy od motywacji danej osoby, jej nastawienia psychicznego. Uzmysłowienie sobie, że są to objawy przejściowe, może pomóc w skutecznym zerwaniu z nałogiem.

CO MOŻE POMÓC?

Przejściu przez ten proces mogą pomóc gumy bądź plastry antynikotynowe. Dostarczając do organizmu określoną przez producenta w danym środku ilość nikotyny łagodzą objawy odstawienia papierosów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że chociaż nie palimy, to cały czas dostarczamy nikotynę organizmowi. A przecież właśnie jej chcemy się pozbyć...

palenie6W leczeniu uzależnienia od tytoniu stosowane są też tabletki, wydawane z przepisu lekarza, które zawierają cytyzynę. Jest to środek, którego budowa chemiczna podobna jest do nikotyny – stosuje się ją w niewielkich ilościach właśnie jako substytut nikotyny w leczeniu objawów głodu. Lek ten należy zażywać pod ścisłą kontrolą lekarza, bo może powodować wystąpienie skutków ubocznych, jak nudności, wymioty, bóle głowy
i serca.
W skutecznym rzucaniu palenia każdy może pomóc sobie sam. Poza silną motywacją należy stosować się do pewnych reguł, sprawdzonych przez osoby, które poradziły sobie z objawami odstawiennymi. Wśród nich jest produktywne spędzanie czasu. Zwłaszcza przez pierwszy tydzień powinny to być przyjemne czynności, które pozwolą na odwrócenie uwagi od pojawiających się wówczas stanów lękowych czy rozdrażnienia. Doskonałym sposobem na wyzwolenie endorfin, tzw. hormonów szczęścia, są ćwiczenia fizyczne. Skutecznie odwrócą uwagę od głodu nikotynowego oraz wspomogą dotlenienie organizmu. W naturalny sposób wpłyną też na poprawę przemiany materii i spalanie kalorii. Osoby palące bardzo często nie podejmują zerwania z nałogiem właśnie ze względu na obawę przed zwiększeniem apetytu i dodatkowymi kilogramami.

W naturalnym oczyszczaniu organizmu z toksyn i łagodzeniu objawów odstawiennych pomocna będzie odpowiednia dieta, bogata w produkty zawierające błonnik, warzywa i owoce, przyjmowanie dużej ilości wody oraz soków owocowych.

Tylko kwestią czasu jest powrót gospodarki biologicznej organizmu na właściwe tory i całkowite oczyszczenie go z nikotyny. Niewątpliwie dodatkową motywacją będzie wizja poprawy kondycji... domowego budżetu. Z pewnością nie lada wrażenie zrobi podsumowanie rocznych wydatków na papierosy właśnie. Trzeba uwierzyć w to, że te pieniądze można zaoszczędzić i wydać je na wymarzone wczasy, czy dołożyć do kupna lepszego samochodu. W ten sposób uda się zrealizować marzenia i to za pieniądze, których na te cele zapewne zawsze brakowało.

* Powyższa porada jest sugestią i nie zastępuje wizyty u specjalisty. W przypadku problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.